fredag 9. september 2016

Bringebær og rips syltetøy


Dette er det beste syltetøyet jeg vet, sødmefylte bringebær sammen med litt "syrlige" rips, fantastisk på skiven, fantastisk på boller og vafler. Jeg har ikke noe lagringsplass for syltetøy så jeg lager i passende porsjoner og fryser ned, da har vi nylaget syltetøy gjennom hele vinteren.


DU TRENGER:

Ca. 1,3 kg bringebær
Ca. 700 gr rips
1 pk frysepulver
Ca. 500 gr sukker
Noen dråper presset sitron (Kan sløyfes)


Nå vet jeg at det ikke er alle som like å bruke frysepulver, men jeg bruker heller det, enn at syltetøyet renner eller at man må bruke veldig mye sukker. Rør sammen rips og bringebær, tilsett noen dråper presset sitron. Bland sammen sukker og frysepulver og rør det inn i bærene, bruk gjerne en kjøkkenmaskin. Rør til sukkeret er oppløst, smak om du synes syltetøyet er nokk søtt og tilsett mere sukker om du ønsker et søtere syltetøy.
Ha det ferdige syltetøyet på små glass eller plastbeger og putt det i fryseren.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar