torsdag 27. juli 2017

Nektarinsyltetøy


En ting er sikkert, dette smaker av sommer og det smaker skikkelig godt. Å lage syltetøy selv er en kjekk ting å gjøre og er ingen heksekunst, har du først fått smaken på hjemmelaget, vil du helt sikkert fortsette å lage syltetøy selv. En av de største fordelene ved hjemmelaget syltetøy, er at du kan tilsette den sukkermengden du selv vil og at det beste syltetøyet er det som er tilsatt lite sukker, da kommer smaker av frukt og bær bedre frem, jeg er sikker på at du er enig med meg i at det er den smaken vi helst vil ha.

DU TRENGER:

1,5 kg nektariner
2 dl hvitvin eller eplejuice
Ca. 150 - 200 gr sukker
1 vaniljestang
2-4 ss presset sitron
1/2 pose Certo syltepulver for koking (kan sløyfes)


Skrell alle nektarinene, og det gjør du på en enkel måte ved å fylle en kasserolle med vann og sett den på koking, bruk en skarp kniv og snitt et kryss i skinnet på alle nektarinene og putt de i det kokende vannet 4-5 om gangen og la de koke 1-2 minutter. Ha nektarinene straks over i iskaldt vann. Nå er det veldig enkelt å dra av skinnet. Del nektarinene i biter og legg de i en kasserolle sammen med hvitvin eller eplejuice.Del vaniljestangen i to på langs og skrap ut frøene, ha frøene og selve vaniljestangen i kasserollen sammen med nektarinene, tilsett sitron, kok opp og la koke på svak varme til frukten er myk. Vil du ha et syltetøy uten så mye hele fruktbiter, kan du bruke en stavmikser slik at du får most en del av fruktbitene, men husk å ta ut vaniljestangen før du bruker stavmikser. Bland sukker med syltepulveret og tilsett det litt om gangen mens du rører. Kok opp og ta syltetøyet av kokeplaten. Smak til om du vil ha mere sitron eller mere sukker. Ha det varme syltetøyet på rene varme glass. Jeg har liten plass til oppbevaring av syltetøy så jeg bruker å putte syltetøy i fryseren.



1 kommentar:

  1. Jeg lagde dette syltetøyet forrige uke for å redde en boks med nektariner som begynte å bli visne, og det smaker Helt Fantastisk! Eneste forskjellen var at jeg droppet vanilje, jeg savnet den ikke for min del, men sikkert godt med også. Takk for oppskriften, like god fem år etter!

    SvarSlett