mandag 17. august 2015

Loff


 
Om dette medfører riktighet vet jeg ikke, men det sies at Dronning Maud hadde denne oppskriften på loff med seg fra England da hun kom til Norge. Uansett, dette er et nydelig bakverk og kan virkelig anbefales. Jeg gjengir her den orginale oppskriften og fremgangsmåten, og gir deg også den fremgangsmåten som jeg brukte, da jeg syntes det gav et bedre rresultat.


DU TRENGER TIL 1 LOFF:

50 gr gjær
1 dl melk
2 dl lunkent vann
60 gr smør
35 gr sukker
10 gr salt
600 gr hvetemel
Egg til pensling

Smelt smøret og tilsett melk og vann slik at dette blir lunkent. Ha alle de tørre ingrediensene i bakebollen og smuldre i gjæren. Tilsett smør/vann/melk, rør sammen og arbeid deigen i ca. 10 minutter. Dekk til bollen med plast eller et klede og sett deigen til heving i ca. 40 minutter eller til deigen har dobbelt størrelse. Ta deigen ned på melet bakebord, kna godt og form til ett brød som legges i bakepapirkledd form. Settes til etterheving i ca. 30 minutter. Pensle med sammenpisket egg og loffen stekes ved 200 grader i ca. 40 minutter.


Så er det min måte:
Reduser saltmengden til 1 ts. og reduser sukkermengden til 25 gram. Lunk vann og melk og rør ut gjæren i dette. Ha alt det tørre i bakebollen og rør inn væsken mens kjøkkenmaskinen går på sakte fart. Pisk sammen egget, ta av litt til pensling oppå loffen og tilsett resten av det sammenpiskete egget i deigen. Når deigen er jevn, tilsetter du smøret i små biter og lar maskinen gå på middels fart til alt smøret er arbeidet inn, så lar du maskinen gå i ca. 4-5 minutter til. Heving og steking på samme måte som ovenfor.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar