onsdag 5. oktober 2016

Påleggssalat med eple, egg og vårløk


Når jeg ser på innholdsfortegnelsen på salatene som er tilsalgs i butikkene har de en lang innholdsliste som jeg med hånden på hjertet kan si at jeg ikke er sikker hva det er. En ting som jeg vet hva er, er at de fleste er svært kaloririke, derfor har jeg flere ganger nå laget noen enkle påleggssalater som inneholder kun ferske, rene produkter. Dette pålegget er "nesten" gratis, smaker utrolig godt, og har mye mindre kalorier enn den i butikkhyllene. I dag har jeg laget eplesalat med egg og vårløk. Av denne porsjonen her blir det ca. 3-4 dl.


DU TRENGER:

3 hårdkokte egg
1 stort rødt finhakket eple
Ca. 3 ss finhakket sylteagurk
1 liten eller 1/2 finhakket vårløk
1 ss majones
3 - 4 ss lett creme fraiche 
Noen dråper presset sitron
1/2 - 3/4 ts karri
1/2 ts gurkemeie
1 ts flytende honning
Pepper og salt


Kok eggene i ca. 8 minutter, rens de og hakk de i små biter, det beste er å bruke en eggedeler.
Rør sammen creme fraiche, majones, krydder og honning.  Rør inn eplebiter, hakket sylteagurk og vårløk. Smak til med salt, pepper, presset sitron og mere krydder hvis du synes det smaker for lite. Vend inn de hakkede eggene til slutt. Sett salaten i kjøleskapet, den er like god i flere dager.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar