tirsdag 4. oktober 2016

Alliansesyltetøy


Å lage syltetøy med en mix av forskjellige bærtyper blir alltid vellykket. Jeg går ut ifra at du har noe bær i fryseren du også, så prøv deg frem, du behøver ikke lage så store porsjoner på en gang, og du behøver ikke ha alle bærtypene. Selv har jeg laget denne blandingen her flere ganger, og det har alltid vært det beste syltetøyet.


TIL DETTE SYLTETØYET HAR JEG BRUKT:

400 gr rips
400 gr bringebær
300 gr solbær
200 gr jordbær
300 - 400 gr sukker
2 dl vann
1 pose syltepulver
1-2 ts vaniljedråper


Ha vann, halvparten av sukkeret og solbær i en kasserolle og la det koke i ca. 10 minutter. Mos solbærene, og tilsett resten av bærene. Kok opp og la syltetøyet koke i ca. 10 minutter. Tilsett vaniljedråper og smak hvor søtt syltetøyet er og vurder litt om du trenger alt sukkeret. Bland syltepulveret med resten av den sukkermengden du tror du vil bruke, og rør det inn i syltetøyet. Kok opp og kok i 1-2 minutter. Smak og tilsett mere sukker hvis du synes det er for lite. Kok opp igjen hvis du tilsetter mere sukker. Jeg gjør det på denne måten fordi jeg synes syltetøy ofte blir for søtt, og for at jeg vil bruke minst mulig sukker.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar