lørdag 15. november 2014

Stikkelsbær marmelade til ost


Var så heldig å få plukke bær hos en tidligere nabo i sommer, jeg plukket både rips og stikkelsbær. Det meste ligger fremdeles i frryseren til senere anvendelse, og noe har blitt spist som dessert blant annet. Nå plukket jeg frem en pose stikkelsbær som er bearbeidet til en nydelig marmelade som egner seg fortreffelig til en ostebit. Jeg lager små porsjoner da jeg har liten plass til oppevaring av ferdige produkter, så jeg legger den ferdige marmeladen på små glass og putter glassene i fryseren, på den måten får jeg i tillegg prøve ut flere oppskrifter. Jeg hadde en liten skvett Grappa som jeg brukte i marmeladen, det er ikke nødvendig, men vin, sherry eller lignende gir en spennende smak.


                                                                     DU TRENGER:

300 gr stikkelsbær 
Ca. 70-80 gr sukker
2 ts finhakket frisk ingefær
1/2 dl rødvin, sherry eller portvin (kan sløyfes)
Noen dråper presset sitron  


Legg stikkelsbærene i en kasserolle med slippbelegg de kan godt være frosne. Ha i den finhakkede ingefæren og hell over rødvin el. kok opp og la bærene småkoke i ca. 10 minutter. Tilsett sukker og la marmeladen koke videre i 10 - 15 minutter. Smak til med sitron og mere sukker om du synes det ikke er søtt nok. Bruker du en søt sherry, bør du spare litt av sukkeret slik at marmeladen ikke blir for søt.Tilsetter du mere sukker etter at syltetøyet er ferdigkokt, bør du røre til sukkeret er helt oppløst.


1 kommentar: