onsdag 5. april 2017

Påskeegg


I stedet for "smågodt" fra butikken har jeg laget "påskegodt" til påskeeggene selv i år, ikke bare er det gøy å lage konfekt, men jeg får innholdet akkurat slik som jeg vil - marsipan/marmelade, og eggelikør. Fremgangsmåten til selve konfekten finner du her


Etter at sjokoladeskallet er ferdig, legges i en passe stor bit marsipan som du knar litt slik at den blir myk og føyelig. Pass på at marsipanen ikke stikker over kanten, det skal være sjokoladebunn på eggene. Vil du kan du gjøre slik som jeg har gjort og som ble skikkelig godt, legge i en liten klatt marmelade. Det må være en marmelade som ikke er så tyntflytende og som har litt smak. Jeg brukte eplemarmelade med karamell og ingefær og en chilimarmelade, de to passet godt sammen med marsipan.


Til slutt ble det noen konfektbiter bare for voksne - med eggelikør. For å få til det, måtte jeg gjøre eggelikøren noe fastere, og jeg tilsatte litt gelatin.

DU TRENGER:

1 1/2 dl eggelikør
2 gelatinplater.

Legg gelatinplatene i kaldt vann i ca 5 minutter. Klem vannet ut av gelatinen og legg den i en liten kasserolle eller en smørsmelter sammen med 2 ss av eggelikøren. Smelt gelatinplatene over svak varme. La det kjølne, men ikke så mye at det stivner, før du rører det ut i resten av eggelikøren. La dette stå kaldt til det er stivnet. La eggelikøren stå fremme slik at den får romtemperatur før du bruker den som i fyll i konfekten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar