onsdag 11. april 2012

Kjøttpudding


Det er lenge siden jeg laget kjøttpudding, jeg kan faktisk ikke huske sist, det er liksom en slik gammeldags matrett som har gått i glemmeboken. Det er i grunnen litt synd, for når jeg nå først har laget kjøttpudding igjen innser jeg at det er nydelig mat med masse variasjonsmuligheter.
Jeg har fyllt kjøttpuddingen med champignon, soltørkede tomater og litt grønne erter, men her kan man bare bruke fantasien. Jeg har brukt karbonadedeig, men vanlig kjøttdeig eller en blanding av kjøttdeig og kjøttdeig av svin er fint å bruke.



DU TRENGER TIL 2 KJØTTPUDDINGER:     

 700 gr karbonadedeig/kjøttdeig
80 gr strøkavring
2 -3 dl melk
1 løk
1-2 fedd hvitløk
1 toppet ss potetmel
2 egg
2 ss chilisaus
                       Ca 1 dl grønne frosne erter                          
4 - 5 soltørkede tomater i olje
8 - 10 champignon
Smør /olje
Salt  - pepper
Noen skiver bacon


Begynn med å helle 2 dl melk over strøkavringen  og sett det tilside. Hakk løk, hvitløk og sopp som surres i litt smør på stekepannen og skjær soltørkede tomater i strimler.
Arbeid karbonadedeigen godt med salt, slik at det blir en seig og fin farse, bland inn strøkavring/melk blandingen, rør godt sammen enten med hånd eller med en kjøkkenmaskin. Tilsett potetmel, sammenpisket egg, chilisaus og pepper og rør godt. Bland til slutt inn løk/sopp blandingen, soltørkede tomater og ertene.
Ta litt av farsen og stek en prøvekake på stekepannen slik at du vet om du må tilsette mere krydder.
Fordel farsen i to former kledd med bakepapir, glatt til på toppen med en slikkepott dyppet i vann og legg over noen baconskiver.
Sett formene med kjøttpudding opp i langpannen i stekeovnen og fyll opp med vann i langpannen slik at det rekker et stykke opp på formene med kjøttpudding.
Stekes ved 180 grader bortimot en time.
Serveres med grønnsaker, potet, smeltet smør, gressløksmør eller tomatsaus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar