lørdag 17. august 2013

Lunsjtallerken med confittomater og urtedressing


Det kan jo være greit å bytte ut brødskivene av og til, så prøv denne enkle, men gode lunsjtallerkenen som også er rask  å tilberede. Jeg har brukt tunfisk i olje, synes den er mye bedre enn den som ligger i vann, men jeg lar oljen renne av, ellers synes jeg det blir for mye olje i salaten. Når det gjelder tomatene kan du bruke de som de er, jeg har valgt å gi tomatene en liten tur i stekeovnen, da blir tomatene utrolig søte og gode.

Du trenger til 2 personer:

1 boks hermetisk tunfisk
2 kokte egg delt i to
1/2 rødløk i tynne skiver
Liten boks mais 
8 - 10 småtomater
8 - 10 oliven
Blandet salat
Pepper
Dill (kan sløyfes)


 Begynn med tomatene som du deler i to og legger  i et lite ildfast fat, strør over litt salt, pepper og ringler over olje. Sett tomatene i stekeovnen på 200 grader og la de stå til de begynner å falle sammen.
Så legger du salat på tallerkenen, med tunfisk i biter og mais oppå salaten, egg og rødløk på toppen. Legg oliven og lune tomater rundt på kanten av tallerkenen, og ha over litt nykvernet pepper.


URTEDRESSING:

Ca. 1 1/2 dl yoghurt naturell
Noen dråper presset citron
Salt - pepper
1 ts sennep
1 ts honning (kan sløyfes)
3 ss finklippet urter av de du har

Rør alle ingrediensene sammen og smak til med salt og pepper.
Honning kan du sløyfe, men dressingen får en mildere og rundere smak hvis du bruker litt honning.
Av urter har jeg brukt dill, persille, gressløk og basilikum, men du kan bruke det du har.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar