fredag 9. august 2013

Blomkål med ostesaus, bacon og portobellosopp


Akkurat nå er blomkålen på sitt aller aller beste, og i tillegg er den på tilbud, så da er det ingen grunn til ikke å fråtse i denne nydelige delikatessen. Vi hadde blomkål med ostesaus til middag i dag, det var aldeles nydelig, og her er oppskriften slik jeg lager det.

TIL TO PERSONER TRENGER DU:

1 mellomstort  blomkål
Salt til kokevanet
6 - 8 skiver bacon
Ca. 1 dl stekt sopp
Persille til pynt
Kok blomkålen i rikelig med lettsaltet vann i 3-4 minutter.  Ta blomkålen ut av vannet når den er ferdig. Sprøstek bacon og sopp.


OSTESAUS:
 
1 1/2 ss smør
1 1/2 ss hvetemel
1 - 2 dl revet ost
Salt - pepper
3 - 4 dl melk/matfløte

Smelt smøret og rør inn melet, spe med melk litt etter litt, og rør kraftig slik at sausen blir helt glatt mellom hver gang du sper. Jeg bruker mest melk, men litt matfløte hvis jeg har. Synes jeg sausen er litt tykk når jeg skal servere den, sper jeg med litt av blomkålkraften. Når sausen er passe tykk må den koke i noen minutter over svak varme slik at du får bort melsmaken, men pass på å røre jevnt og trutt slik at ikke sausen setter seg i bunnen. Tilsett osten og rør rundt.
Legg blomkålen på et fat, tøm over ostesausen og dryss på sprøstekt bacon og stekt sopp. Pynt med persille.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar