fredag 15. februar 2013

Gul ertesuppe


Gul ertersuppe er en sjelden gjest hos oss, men jammen er det godt med den gammeldagse husmannskosten av og til, man må bare huske på å legge i vann ertene kvelden før.
Selve suppen er ingen heksekunst, bare litt skrelling og kutting av grønnsaker som skal til.
Som du ser av bildet har jeg beholdt de skolmene som flyter opp når ertene kokes, de kan du ta av hvis du ikke liker dem, men jeg synes det er greit at de er med i suppen.
Egentlig skal ertesuppe lages av saltet/røkt svineknoke, jeg fikk ikke tak i svineknoke så jeg har brukt et stykke mager bacon og litt saltet fårekjøtt. Ellers så er knepet mitt at jeg koker grønnsaker og erter hver for seg, da blir erter og grønnsaker kokt helt slik som jeg vil ha de og jeg slipper at grønnsakene er ferdig før ertene eller omvendt, og så blander jeg begge deler sammen og gir det et oppkok sammen tilslutt.

DU TRENGER TIL 4 PERSONER:

Ca. 250 gr gule erter
1 røkt svineknoke eller annet kjøtt
Ca. 1, 5 l vann
2 store gulrøtter i små biter
3 vårløk i ringer (kan sløyfes)
1/2  purre i ringer
2 skiver knollselleri i små biter
1 stor løk i biter
1 laurbærblad
1/2 ts tørket meriam
1 ts provencekrydder (kan sløyfes)
1 kvast timian
1/4 ts anis
Pepper (salt )


Legg ertene i rikelig med kaldt vann natten over.
Skyll ertene og kok de på middels varme til de er lett å tygge, det tar ca. 1 time, men ta smaksprøver underveis. Kok kjøttet til det slipper bena, ta det opp, ta vare på kraften og del kjøttet i biter.
Sil kraften og kok grønnsakene i kraften. sammen med krydder. Når grønnsakene er ferdigkokt blandes de sammen med de kokte ertene og det oppskårne kjøttet. Tilsett mere vann hvis suppen er for tykk og smak til, mulig du trenger mere krydder og salt.


Suppen serveres rykende varm med godt flatbrød eller et grovt rundstykke og smør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar