torsdag 1. mars 2012

Lag ditt eget tacokrydder


Ferdige krydderblandinger ineholder en del E-stoffer, smaksforsterkere og ofte mye sukker og salt som er helt unødvendig. Jeg har en tid laget tacokrydder selv som jeg har brukt i diverse Tex-mex måltider og etter hvert har jeg kommet frem til en blanding som vi synes gjør maten velsmakende og som er bedre enn kjøpepakkene. Det tar ikke så lang tid å mikse sammen denne blandingen, så vil du prøve å lage tacokrydder selv, deler jeg denne oppskriften med deg.

DU TRENGER:

3 toppede ts paprikapulver
3 - 4 toppede ts oregano
 1/2 - 1 ts chilipulver
1/4 -1/2  ts chiliflak
3 - 4  ts cummin
1 ts hvitløkspulver
1/2 - 1  ts salt
1 ts koriander

Bland alt godt sammen og oppbevar kryddermiksen i et glass med tett lokk.
Nå kan du smake deg frem til hvor mye krydder du selv vil ha i maten du lager, og vil du ha litt mere "sting" kan du tilsette mere chili, eller litt mindre hvis du liker en mildere smak.
Vi synes Tex-mex rettene vi lager er mye mere velsmakende etter at vi bruker "vårt eget" krydder.
Lykke til. Er det noe du lurer på, så trykk på kommentar under innlegget og skriv til meg der.

2 kommentarer:

  1. helt enig med deg, Synnøve - mye bedre taco etter at jeg begynte å lage dette krydderet etter din oppskrift :)

    SvarSlett