fredag 1. desember 2017

Ost er gjestemat


Det er hyggelig å samle noen venner på denne tiden av året uten av det skal være så alt for mye strev, da er et ostefat tingen, lite forberedelse, enkelt å servere og veldig godt. Kjøp inn noen få oster, og pass på at du kjøper minst en blåmuggost, et par myke og gjerne en hard ost. Ofte er det tilbehøret som gjør susen, så et par marmelader hører med, gjerne en som er litt sterk som chilimarmelade eller en en chutney. Honning er aldeles nydelig til ost, særlig akasiehonning, litt tørket frukt og noen hasselnøtter eller valnøtter er helt supert. Har du bakt pepperkaker til jul så er pepperkaker fantastisk til alle blåmuggoster.


Beregn ca. 200 gr ost per person, og mest av de milde typene, de forsvinner først. Bak et godt brød eller hjemmebakte knekkebrød som tilbehør og litt kjeks selvfølgelig. Vil du bake et brød som er godt til ost, skal du prøve Rugbrød med krydder, oppskriften finner du her
Et hjemmebakt knekkebrød smaker også fantastisk til ostebordet, oppskrift finner du her


Syltede valnøtter er fantastisk godt til ost og oppskrift på det finner du her
Anrett på en stor skjærefjøl eller et stort fat, sett brød og kjeks ved siden av i en kurv og slå litt god vin i glasset, så er det klappet og klart. Har du en gjest som heller vil ha øl, så ikke glem at det er mange gode ølsorter som passer til ost også. I Spania serveres en tørr sherry til ost, det er også kjekt å prøve. Selv kjøper jeg alltid med meg ost hjem når jeg er på reise, gjerne saueoster som typen manchego. en sveitsiske gruyére, eller en chevre og jeg er veldig glad i en skikkelig  rouqefort.


Så er det bare å sette seg til bords og kose seg lenge med et nydelig måltid.


1 kommentar:

  1. Ost er godt og koselig å servere. Nå fikk jeg lyst å prøve meg på syltede valnøtter.

    SvarSlett