mandag 18. desember 2017

Florentiner


Knasende sprø, kjempegode og mere godteri enn kake. Bruker du glutenfri cornfalkes slik som jeg har gjort, blir kakene glutenfrie, og så er det så greit med slike kaker , du kan bytte og mikse etter hva du har av tørkede frukter i skuffen. Kakene skal pensles under med sjokolade når de er helt avkjølt

DETTE TRENGER DU TIL CA. 24 - 26 KAKER

1 liter cornflakes
180 gr tørkede frukter som skal finhakkes
(Bruk de tørkede fruktene du har som, fiken, dadler, tørket bær, tørket ananas, papaya, mango, aprikoser osv. fint med mange farger)
1 boks kondensert melk
1 dl kokosmasse
1 dl finhakkede salte peanøtter
Smeltet sjokolade


 
Varm ovnen til 160 grader.  Bland alle ingrediensene i en stor bolle og vend/rør forsiktig sammen, vender du forsiktig blir cornflakesen mest mulig hel. Ha bakepapir på stekebrettet og legg kaker med to skjeer på stekebrettet, og klem de lett utover slik at de blir ca. 5 cm i diameter. Stekes i ca. 8 - 10 minutter til de begynner å få litt farge. La kakene avkjøles på platen til de er nesten helt kald, da legges de over på en rist til de blir helt kald. Smelt sjokolade i vannbad, snu kakene og pensle smeltet sjokolade på undersiden. La kakene ligge slik til sjokoladen er helt tørr. Jeg har ikke tatt sjokolade på mine kaker da jeg tok bilde. Egentlig synes jeg at kakene er like god uten sjokolade, men det er en smakssak. Oppbevares i tett boks.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar