mandag 8. juni 2015

Grønnsakssuppe med smak av Thailand


Med denne suppen får du ryddet kjøleskapet og brukt opp rester samtidig som du lager en nydelig middag til deg selv og familien din. De grønnsakene som jeg har brukt i dag kan byttes ut, du kan bytte brokkoli med blomkål, gulrøtter med squash, og tilføye andre grønnsaker som du for eks. har en liten skalk av. Bare en ting er obligatorisk og det er løk, ellers kan du bytte på krydder og smaker etter som hva du har og som du liker. Denne suppen smaker også godt med biter av kylling eller reker som legges i suppen rett før servering.


TIL CA. 3 PERSONER TRENGER DU:

1 hakket løk
2 fedd finhakket hvitløk
1 stengel sitrongress
1/2 - 1 ss friskrevet ingefær
1/2 rød chili i tynne ringer uten stener (kan sløyfes)
1-2 gulrøtter i små biter
1/2 bunt broccoli i små buketter
1 liten boks kokosmelk
1 - 2  ss soya saus
Ca. 1 ss rød carrypasta
1 ts gurkemeie
Ca. 3-4 dl kylling eller grønnsakskraft (vann/terning)
God olje
Smak til med noen dråper lime
Tynne ringer av chili og ringer av vårløk som garnityr


Jeg begynner å lage denne suppen slik som jeg vanligvis gjør når jeg lager suppe, ved å finne frem
alle ingrediensene som jeg skal bruke og så å skrelle og kutte alle grønnsakene. Så har jeg god olje i en gryte og lar den bli varm. Ha i currypasta og stek litt, så har du i løk, hvitløk, sitrongress, ingefær og chili og så lar du dette surre over middels varme til løken er blank. Tilsett resten av grønnsakene og la de få surre sammen med det andre i 3-4 minutter. Nå heller du på kylling/grønnsakskraft og lar det koke opp mens du tilsetter kokosmelk, soya og gurkemeie. La suppen småkoke i ca. 25 minutter før du kjører suppen glatt med en stavmikser. Smak til suppen med lime og mere krydder hvis det trengs og muligens litt salt . Suppen serveres rykende varm med vårløk og chiliringer som garnityr. Skal du tilsette kylling eller reker, gjør du det rett før servering.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar