tirsdag 28. januar 2014

Tomatsaus


I dag har jeg laget en stor porsjon tomatsaus, en basissaus som er grunnlag for mange retter. Sausen kan oppevares i 1-2 uker i kjøleskapet, men jeg synes det er enklest å fordele den ferdige sausen i porsjoner og putte den i frysen, da slipper jeg å tenke på holdbarheten, og jeg slipper å lage tomatsaus hver gang jeg skal lage pizza for eks.. Tomatsausen bruker jeg som grunnlag til tomatsuppe, tomatsaus til kjøttboller, pizzasaus, diverse kyllingretter og gryteretter, deilig i fiskegryter for å nevne noen.

TIL EN STOR PORSJON TRENGER DU:

6 -7  bokser hakkede hermetiske tomater (a´ 400 gr)
3 finhakket løk
4 - 6 finhakket fedd hvitløk
3 ss tomatpure
8 - 10 hakkede soltørkede tomater 
Olje
2 -3 ts timian
1 ts spisskummen
1/2 ts chiliflak (kan sløyfes)
2 ts fennikelfrø (kan sløyfes)
Salt og pepper
3 - 4 ts honning eller en klype sukker


Løken surres til den blir blank i olje, men skal ikke bli brun. Tilsett tomatpure og la den få surre med et par minutter. Tøm over tomatboksene, tilsett hvitløken og krydder. Bruker du fenniken så må de knuses i en mortel . La sausen koke i 15 -20 minutter. Smak til med salt, pepper og honning eller sukker. Kjør sausen glatt med en stavmikser før du lar den avkjøle. og Oppbevar sausen i tett boks i kjøleskapet eller i fryseren.
Til en tomatsuppe for 2 personer trenger du ca. 4 dl av tomatsausen og tilsetter ca. 2 dl kyllingkraft eller grønnsakkraft, et par dl lett matfløte og mere krydder hvis du vil ha mere smak på suppen. Som garnityr kan du bruke kokte egg, pasta eller strimlede lettkokte grønnaker. Til pizza kan du bruke tomatsausen akkurat slik som den er, eller du kan tilsette oregano eller et annet krydder.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar