fredag 15. august 2014

Tunfisksalat med Cæsardressing


Det har vært noen varianter av tunfisksalat tidligere på bloggen min, men aldri med Cæsardressing, derfor kan jeg varmt anbefale denne varianten. Jeg bruker den tunfisken som ligger i olje til salat, jeg synes den er så mye bedre enn den som ligger i vann, men jeg lar oljen renne godt av da oljen har noe spesiell smak.


DU TRENGER TIL 2-3 PERSONER:

To-tre kokte egg
1 stor eller to små bokser tunfisk
1 hjertesalat
1 bit agurk i strimler
1/2 rødløk i tynne ringer
Noen sukkererter
4-5 små kokte poteter
Ca. 2 dl bønner enten som du har kokt selv eller bruk en boks salatbønner
1-2 tomater uten frø og i biter 


Skrubb de små potetene og kok de i lettsaltet vann. La potetene bli nesten helt avkjølt før de brukes i salaten. Kok eggene, ta av skallet og del de i to på langs. Kutt opp alle grønnsakene, la tunfisken renne av, bland alle ingrediensene sammen utenom egg og poteter.

.
CÆSAR-DRESSING

1 eggeplomme
1 finhakket fedd hvitløk
Salt - pepper
1 ts Dijon sennep
Saft av 1/2 lime
Ca. 4-6 ss god olivenolje
Finklippet dill og persille (kan sløyfes, eller bruk bare en av delene)

Begynn å blande sammen eggeplomme, salt, pepper, hvitløk og lime saft. Rør godt sammen og fortsett å røre mens du tilsetter oljen. Tilsett urtene til slutt. Ringle dressingen over salaten rett før servering og vend salaten lett med en skje og en gaffel.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar