torsdag 14. mars 2013

Spinatsuppe med spekeskinke og hakket egg


 I mange år var spinatsuppe noe av det jeg likte minst av all mat. Selv om jeg visste at det var en viktig næringskilde syntes jeg det smakte rett og slett dårlig.  Nå er spinatsuppe blitt en slager her hos oss, det er nok helst  fordi jeg har lært meg å lage maten fra grunnen av med gode råvarer, så nå har vi spinatsuppe rett som det er, og varierer med innhold og garnityr.

TIL TO PERSONER TRENGER DU:

1 stor hakket løk
2 fedd hakket hvitløk
2  1/2 dl melk
2 dl fløte
1 kylling buljongterning eller fond
200 gr frisk spinat
Olivenolje
Salt - pepper
Revet muskat
1 liten ts merian
1/2 dl vann
2 kokte egg
Noen skiver spekeskinke


Skyll spinaten og la den renne av i et dørslag. Den hakkede løken og hvitløken surres myk i olje på stekepannen. Tøm på litt vann og kok ut pannen før du tømmer det hele i en kasserolle. Hell i melken gi det hele et oppkok og legg i spinaten, rør litt rundt, spinaten faller raskt sammen. La spinaten koke over svak varme 5 - 8 minutter før du kjører suppen glatt med en stavmikser.


Tilsett buljong/fond og fløten, her kan du velge om du vil bruke matfløte eller kremfløte. Tilsett merian og rasp over litt muskat. Smak til med salt og pepper. La suppen småkoke 8 - 10 minutter og tilsett mere melk eller fløte hvis suppen er i tykkeste laget. Kok eggene og hakk de fint, spekeskinken skjæres i strimler eller biter. Øs opp den varme suppen, legg litt av spekeskinken i suppen og dryss på finhakket egg. Suppen serveres med godt brød.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar