tirsdag 15. november 2011

Urtebrød


Det er første gang jeg baker dette urtebrødet, det ble et velsmakende og saftig brød som passer godt til å lage varme smørbrød av og kjempegodt til suppe, ost eller salat, så dette brødet vil jeg nok bake flere ganger. Det ser også lekkert ut hvis du vil sette hele brødet på bordet.



TIL DETTE BRØDET TRENGER DU:               

3 dl melk
50 gr gjær
80 gr mykt smør
1 ts salt
  1 ss knust oregano
2 dl fin sammalt hvete
6 - 7 dl hvetemel

Stekes ved 200 grader i ca. 35 - 40 min


 Rør ut gjæren i lunken melk. Smøret smuldres i melet til en kornet masse, tilsett salt og oregano før du tømmer på melk/gjærvæsken. Elt deigen helst med kjøkkenmaskin i ca. 8 - 10 minutter. Dekk med plast og la deigen  stå lunt til heving i ca. 30 min.
Når deigen er hevet ferdig tar du den ut på bakebordet og elter den lett før du former deigen til en pølse som du deler i 16 - 18 biter og ruller til boller. Legg 10 av bollene to og to ved siden av hverandre i bunnen av en bakepapirkledd brødform, de resterende 6 legges oppå i "mellomrommene". Hvor mange boller du får plass til i bunnen avhenger litt av hvor stor brødform du bruker.
La brødet etterheve i ca. 20 min. pensle med smeltet smør og strø med oregano før brødet settes i forvarmet ovn. Avkjøles på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar