mandag 7. november 2011

Soup au pistou



 Dette er en varmende grønnsaksuppe med mye smak som har sin opprinnelse i Provence, der får man den servert med pesto og parmesan og sammen blir dette et mettende og godt måltid.
Jeg har forenklet den litt, men smak og konsistens er slik man får den servert i Provence.

                                                          TIL TO PERSONER TRENGER DU:

1/2 løk
1 stort fedd hvitløk eller 2 små
Ca. 1/2 purre 
1 stor potet
1 stilkselleri
1 boks hermetiske tomater (ca. 400 gr)
8-10 aspargesbønner (kan bytte ut med litt linser)
Olivenolje
1 - 2 grønnsakbuljongterninger
8 - 10 dl vann
1 strøken ss provencekrydder
1/2 boks hvite bønner
Ca. 1 dl spagetti i små biter
Salt - pepper

TIL SERVERING:

2 ss pesto
Høvlet parmesan

Løken hakkes i grove biter, finhakk hvitløken. Kutt poteten i terninger, selleri kuttes i tynne skiver og purre skjæres i tynne strimler.  Løk og hvitløk freses i olje, det skal ikke bli brunt, legg i de andre grønnsakene og la de surre med et par min. Tøm over de hermetiske tomatene med kraft, hvis du ikke vil ha tomatbiter i suppen kan du bruke stavmikseren på tomatene før du har de i suppen. La suppen få et oppkok mens du tilsetter krydder og grønnsakbuljong. Kok på svak varme i ca. 30 - 40 min. tilsett aspargesbønner og spagetti og spe med vann. La suppen få koke videre i ca. 10 - 15 min. Tilsett de hermetiske bønnene til.slutt.


Suppen serveres med 1 ss pesto dryppet rundt i hver tallerken og parmesan grovt høvlet med ostehøvel over. Dette er mat som varmer en kald høstdag, og et godt brød hører med til en så god suppe.
I stedet for hermetiske bønner kan du koke bønner selv, og da bruker jeg å koke en stor porsjon når jeg først er i gang, husk at bønner må ligge i bløt gjerne natten over. Etter at bønnene er kokt og avkjølt, putter jeg passelige porsjoner av bønner i plastposer og legger i frysen, veldig lett å ta til når du trenger bønner til en salat eller suppe. Koker du bønner selv, er det lurt å putte litt krydder og litt løk i kokevannet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar