mandag 23. januar 2017

Sitron til rengjøring


Av og til føler jeg at det er nødvendig med en skikkelig rengjøring av skjærebrettene mine. Jeg har noen av plast som jeg kan vaske i oppvaskmaskinen, men nå liker jeg aller best de skjærebrettene av tre, de er et stødig og godt arbeidsunderlag. Jeg har skjærebrett som jeg bruker kun til enkelte ting, en for brødskjæring og en spesiell for løk osv., men når vi her i huset har laget en del mat av ymse slag i en periode, føler jeg at en skikkelig rengjøring må til. Med dette "knepet" jeg lærte i Spania, føler jeg at skjærebrettene blir skikkelig rene og luktet godt.

DU TRENGER:
1 sitron
Grovt salt

Del sitronen i to og gni skjærebrettene godt inn med den delte sitronen, klem slik at du får ut sitronsaften. Strø på grovsalt og la dette ligge en halv times tid, så bruker du en svamp eller tykke gummihansker og skrubber godt. Gjenta på den andre siden hvis det er en fjøl spm brukes på begge sider. skyll så godt i varmt vann og la skjærebrettene få stå og tørke, aller helst i solen, men det kan bli litt vanskelig i  dette landet her, ihvertfall nå på vinteren.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar