mandag 8. desember 2014

Vaniljekranser med mandler


Jeg er en av de som elsker førjulstiden, jeg koser meg med å planlegge, bake og lage annen julemat, jeg elsker å pynte huset til jul, synes det er kjekt å shoppe julegaver og ikke minst jeg elsker å pakke inn gaver så ingen gaver kommer ferdigpakket fra butikken til dette huset. At juleforberedelsene begynner tidlig er det vel ingen som blir forbauset over, så dagens bakst kommer her:


Du trenger til vaniljekranser

1 liten eller 1/2 vaniljestang
170 gr sukker
200 gr smør
1 egg
80 gr malte mandler
250 gr hvetemel


Rør smør og sukker hvitt og porøst, del vaniljestangen på langs, skrap ut frøene og bland de i smør/sukkerblandingen. Rør inn egget og fortsett med å røre inn mel og malte mandler. Ha deigen i en sprøytepose med stjernetyll og sprøyt ut små kranser på bakepapirkledd stekeplate.
Kransene stekes ved 200 grader til de er lett gyldne, ca. 8 - 10 minutter. Avkjøles på rist.



2 kommentarer:

  1. Jeg pleier å lage kjempemange julekaker, men disse hadde jeg hittil aldri laget.
    De ble veldig gode!

    SvarSlett