onsdag 16. mai 2012

Sildesalat med rødløk, egg og mild sennepssaus


Det kan lages mye god mat av sild og sild kan varieres i det uenderlige med alle mulige varianter av tilbehør, men jeg tror dette er min favoritt, og det er en fulltreffer på koldtbordet. Spesielt smaker det godt med den milde sennepssausen som jeg desverre ikke har bilde av. Silderetten blir best når den lages av kryddersild, men vanlig spekesild kan brukes. Egentlig skal det være vanlige egg i skiver, men jeg har variert litt denne gangen med å bruke vaktelegg, og så skal det være dill til pynt, men det var ikke å oppdrive i butikken denne dagen.
                                                                                     
DU TRENGER:

3 - 4 kryddersildfileter
1 -2 finhakket rødløk
1 bunt dill
4 hårdkokte egg

SENNEPSSAUS:

1 rå eggeplomme
2 ts god sennep
Salt  -  pepper
1 ss hvitvinseddik
2 dl kremfløte



 Skjær opp sildefiletene i pene skrå biter og legg de pent opp på et fat. Finhakk løken og legg den ved siden av silden og så legger du de hårdkokte eggene i skiver ved siden av løken. Pynt med dill.
Når du lager sausen rører du eggeplommen sammen med sennep, salt, pepper og eddik. Stivpisk kremfløten og bland inn røren med eggeplommen.
Sausen kan legges over silden på fatet eller du gjør som jeg synes er penest, servere den ved siden av.
Serveres med godt mørkt brød og smør, og så er det godt med øl og aquevit da til sild.
Serverer du denne silderettn med noen kokte varme poteter blir dette en nydelig middagsrett.

1 kommentar:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett