mandag 1. august 2011

Plommesyltetøy

  Jeg husker plommesyltetøyet fra min barndom, litt for mye kokt med masse sukker - kan ikke si jeg syntes det var godt, nærmest en plage å få på maten. Har ikke spist plommesyltetøy siden, men har lenge tenkt på at av en så god råvare må det da gå an å lage godt syltetøy - og det gjør det.
Plommene jeg brukte var litt syrlige, så sukkermengden i syltetøyet du lager må tilpasses den plommetypen som du bruker og hvor søtt du vil ha syltetøyet, så her må du smake deg frem



                                        DU TRENGER:                                      

1 kg. plommer
1 1/2 dl. vann
3 stk. hel stjerneanis
1 kanelstang
1 pose Jam syltepulver
Sukker
En "dæsj" mandellikør (kan sløyfes)

Del plommene og ta ut steinen og skjær i biter. Legg plommene i en kasserolle sammen med vann,
stjerneanis og kanelstang. Kok opp og la koke noen minutter. Ta kasserollen av platen og rør inn Jam syltepulver og følg anvisningen på Jam pakken. Ha i sukker og rør til det er helt oppløst. Jeg begynte med 300 gr. sukker, men siden jeg hadde syrlige plommer måtte jeg bruke noe mere. Her må du smake deg frem, jeg vil heller ha litt syrlig syltetøy istedet for alt for søtt, men det er en smakssak. Ha syltetøyet på rene varme glass og så skal de settes mørkt og kjølig.
Deilig til desserter, kakefyll, kald plommesuppe med rømmeklatt og på vaflene selvfølgelig.
Lykke til med syltingen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar