tirsdag 16. august 2011

Laksesmørbrød


En liten vri på den vanlige røkelaks og eggerøreskiven, ikke til noe forkleinelse for den, men det skal lite til for å gjøre den litt mere "spennende".
Jeg har brukt vanlig hjemmebakt rugbrød som har fått en liten runde i brødristeren, lagt på en god klatt med eggerøre og litt "rike" skiver med røket laks.
Jeg liker helst å skjære laksen selv da får jeg så
tykke skiver som jeg vil ha, synes ofte den ferdigskivede
laksen man får kjøpt i butikken er vel tynn.
Noen båter med avacado er godt til laks og er dessuten veldig sundt,
så har jeg laget en fetaostkrem som en liten "piff" på toppen.



TIL FETAOSTKREM TRENGER DU:

2 - 3 toppede ss. fetaost i terninger som knuses til mos med en gaffel og blandes med ca. 2 ss. rømme gjerne lett rømme, creme fraiche eller en blanding av yoghurt og rømme. Bruker du den fetaosten som
ligger i olje, trenge du ikke å tilsette så mye krydder, men bruker du den fetaosten som ligger i vann, tilsetter du litt citronsaft, salt og pepper og gjerne litt provancekrydder.
Bland alt godt smmen, smak til og legg et par klatter fetaostkrem på toppen av smørbrødet rett før servering.
Aproveche!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar