fredag 12. august 2011

Hvit sjokoladepudding


Jeg er ikke noe typisk dessertmenneske, men av og til synes jeg det er godt med noe etter middagen. Sjokoladepudding er en gammel og god slager, men fant ut at jeg skulle prøve hvit sjokoladepudding. Det ble en god dessert, men hadde lite til felles med den gode gamle mørke sjokoladepuddingen. Vel - den er verd et forsøk.

                      TIL 4 PORSJONER TRENGER DU:                    

150 gr. hvit sjokolade
1 liten ts. vaniljesukker
3 dl. kremfløte
Knapt 2 dl. matyoghurt
2 pl. gelatin.

Ha sjokolade, kremfløte og vaniljesukker i en kasserolle og varm opp mens du rører hele tiden helt til sjokoladen er smeltet - det skal ikke koke.
Legg gelatinplatene i kaldt vann i ca. 5 min. klem det meste av vannet ut av gelatinen og ha den i sjokoladeblandingen mens du rører til det løser seg opp. Blir det noen klumper kan du bruke en melsikt og sile blandingen. Avkjøl blandingen til ca. fingervarm og bland inn yoghurten, bland godt.
Fordel i 4 glass eller små dessertskåler som settes til avkjøling. Helst skal de stå til neste dag.

SAUS:

150 - 200 gr friske eller fryste bær, jordbær eller bringebær eller en blanding.
1/2 dl. vann
Ca. 1/2 dl. sukker

Kok vann og sukker til sukkeret er helt oppløst, tilsett bærene og mos med en stavmikser. Sil sausen hvis du vil ha den helt glatt. Sett sausen til avkjøling.
Desserten serveres med friske bær eller frukt, jeg har pyntet med fiken og kumquat fra hagen sammen med bringebær, det var friskt og med sausen ved siden av.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar