søndag 28. august 2011

Fikensyltetøy m/eple og kanel


At det skulle bli så mye fiken fra et fikentre hadde jeg aldri trodd - vi plukker, sylter, spiser, legger på glass og gir til naboer og venner. Fikensyltetøy blir veldig godt hvis man tilsetter litt krydder, jeg har forsøkt med litt forskjellig, men dette her er det aller beste -  og så er det den fordelen at man trenger lite sukker i fikensyltetøy den er så søt i seg selv.



DU TRENGER:

1 kg ferske fiken
1 skrelt og raspet eple
1 kanelstang
2 ts raspet fersk ingefær
Saft og zest av 1 citron
1 dl vann
Sukker
(Calvados)



Fiknene moses med en stavmikser eller males på kvern før de has i en kjele sammen med raspet eple, vann, krydder og zest og saft av citronen. Kok opp og la det putre noen minutter før du tilsetter sukker,
begynn med et par spiseskjeer, smak og tilsett mere sukker til syltetøyet er så søtt som du vil ha det.
Jeg hadde en skvett calvados i syltetøyet, det ga en litt ekstra god smak, men det kan sløyfes, blir godt uten calvados.
Kok og rør til sukkeret er oppløst. Jeg fryser alt syltetøy, her er det alt for varmt til å oppbevare syltetøy på annen måte, så jeg bruker ikke noe tilsetningsmidddel for at det skal holde seg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar