fredag 18. januar 2013

Oksegryte i ovn


Noe så godt og enkelt som denne gryten her må jeg i hvetfall lete lenge etter, et solid og kanskje litt gammeldags måltid uten noen fiksfakserier, den beste gryte jeg har fått, ever, sa den mannlige delen av husholdningen. Lettvint middag hvis du skal ha mange til bords, og som tilbehør passer det meste, potetmos er kjempegodt, eller en god salat.

DU TRENGER TIL 4 PERSONER:

Ca. 600 - 700  gr grytekjøtt av okse i passe biter
Salt - pepper
Ca. 3 ss hvetemel (kan sløyfes, men da blir sausen litt tynnere)
Litt olje/smør
2 tykke skiver bacon, hver ca. 2 cm tykk
3 - 4 gulrøtter i biter
2 - 3 tykke skiver sellerirot i biter
8 - 10 sjalottløk
Ca. 150 gr sopp delt i to eller fire
1 stor ss tomatpure
2 - 3 dl rødvin
2 dl kraft/fond
Vann

Bland sammen mel, salt og pepper og rull kjøttbitene i blandingen, stek kjøttet i smør over svak varme i en gryte, det skal bare ha en rask steking, ikke gjennomstekt, legg kjøttet tilside, skjær bacon i biter og stek den raskt i samme gryte. Kok ut gryten med litt vann (ca. 1 dl) og ta vare på vannet.
Ha litt olje i gryten og la grønnsakene og soppen  få surre litt i oljen før du tilsetter tomatpure.
Hell på rødvin, kraft/fond og det vannet du kokte ut gryten med, så legger du kjøtt og bacon tilbake i gryten. Vend om slik at alt blander seg, fyll på med mere vann slik at det akkurat dekker kjøtt og grønnsaker, men det skal ikke stå over. Legg lokk på gryten og sett den inn i stekeovnen på 150 grader.
Etter ca. 2 - 2 1/2  time skal gryten være klar, jeg tok gryten ut etter to timer og da var alt ferdig, og kjøttet var noe av det møreste jeg noen gang har spist.


4 kommentarer:

  1. Prøvde ut oppskriften og den var helt nydelig 😊 Så takk , den kommer jeg til å lage flere ganger 😀

    SvarSlett
  2. Veldig hyggelig, denne gryten er en gjenganger hod oss også. Håper du vil prøve flere av oppskriftene mine. Hilsen Synne

    SvarSlett
  3. Hvor får man kjøpt kjøtt da. Finns ikke i butikker i Trondheim.

    SvarSlett
  4. Akkurat det, er vanskelig for meg å hjelpe deg med.

    SvarSlett