torsdag 26. mai 2016

Ingers lavkarbobrød


 I dag har jeg bakt Ingers lavkarbobrød, oppskriften så både enkel og grei ut og det er den. Dette ble riktig så gode brød for de som lever på lavkarbodiett, og for oss andre, gode på smak, og enkel å skjære fine skiver av uten å smuldre. Jeg synes brødet er litt for salt, så der vi jeg bruke litt mindre neste gang jeg baker dette brødet. Nå skal det sies at jeg alltid bruker måleskje når jeg baker så to måleskjeer (ts.) salt var i meste laget synes jeg. Så hadde ikke jeg johannesbrødkjernemel, så jeg brukte chiafrø istedet og det gikk greit.


DU TRENGER TIL 1 BRØD:

1 beger cottage Cheese (jeg brukt 1 stort beger lett)
5 egg
1/2 dl rapsolje
3 ts bakepulver
2 ts salt (eller litt mindre)
2 ts fiberhusk
2 ts johannesbrødkjernemel (eller 2 ts chiafrø)
50 g fibrex (eller 50 gr kruskakli)
50 gr linfrø
40 gr solsikkefrø
40 gr sesamfrø
30 gr hakkede valnøtter 

Bland sammen egg, cottage cheese og olje og bruk en stavmikser og kjør dette helt glatt før du blander i resten av ingrediensene. La røren få hvile i ca. 10 minutter. Kle en brødform på ca. 1 1/2 liter med bakepapir og fordel røren i formen. Stek brødet ved 180 grader i ca. 30 minutter, så senker du temperaturen til 150 grader og stek videre i 30 minutter. Ta brødet ut av formen og etterstek i ca. 20 minutter på 180 grader. Brødet avkjøles på rist.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar