fredag 20. juni 2014

Brownies med appelsinsmak


Brownies er en kake alle liker, og de fleste har nok en favorittoppskrift på brownies Her er en som dufter av appelsiner, smaker også litt appelsin som etter min mening ikke er noen forringelse, en aldeles nydelig kake, bare ikke la den steke for lenge, da er det lett for at den kan bli litt tørr.
Jeg bruker ofte brownies som dessert, og denne her var nydelig med iskrem og jordbær, men like godt med vaniljekesam og litt raspet appelsin sammen med jordbær. Kaken stekes ved ca. 150 grader i en liten langpanne ca. 20 x 35 cm.


DU TRENGER:

100 gr grovhakkede mandler (jeg brukte 50 gr mandler og 50 gr peanøtter)
3 egg
3 dl sukker
200 gr smør
1 1/2 dl kakao
2 ts vaniljesukker
3/4  ts bakepulver
3 dl hvetemel
Revet skall av 1 appelsin (bare det gule)
2 ss presset appelsin


Hakk mandlene /nøttene. Pisk egg og sukker til en luftig eggedosis. Smelt smøret over svak varme og rør det sammen med kakaoen. Rør kakaoblandingen inn i eggedosisen sammen med raspet appelsinskall og appelsinsaft, bland sammen mel, bakepulver og vaniljesukker og vend det forsiktig inn i røren sammen med mandler/nøtter. Smør formen eller kle den med bakepapir og hell røren jevnt utover i formen. Stek kaken på midterste rille i stekeovnen i ca. 30 min. Prøv etter 25 min. med en kakepinne om kaken er ferdigstekt, det skal henge litt igjen på kakepinnen, men ikke helt bløt røre.
Kaken har lett for å bli tørr hvis den stekes for lenge, men er den passe stekt og litt seig inni er den aldeles nydelig.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar