lørdag 13. juli 2013

Risengrynsgrøt (Risgrøt)


Risengrynsgrøt eller risgrøt er vel noe de fleste kan lage, men å lage risgrøt der man ikke behøver å "passe gryten" hele tiden for at grøten ikke skal sette seg i bunnen, kan gjøres på en enkel måte.
Jeg koker alltid grøt av rundkornet ris, såkalt grøtris og da av den typen som skal koke lenge, det synes jeg  gir den aller beste grøten. På pakken står det 2 dl ris til fire porsjoner, det synes jeg er i minste laget så jeg bruker litt mere.

TIL 4 PORSJONER GRØT TRENGER DU:

3 1/2 dl riskorn
3 dl vann
Ca. 1,3 - 1,5 l melk
Litt salt
Som tilbehør:
Sukker, kanel og "smørøye" for den som vil 


Hell vann, ris og salt i en kasserolle med slippbelegg og la det få et oppkok, pass på at det koker skikkelig. Slå platen ned på laveste trinn, tøm på 1 liter melk, rør godt rundt, sett på lokk og la dette få stå i to timer. Du trenger ikke røre i grøten, men jeg gjør det av og til. Når det har gått en time begynner det å tykne. Rør godt rundt og tilsett mere melk hvis det er nødvendig. Etter ytterligere 30 - 40 minutter, kan du skru opp varmen, la grøten få et oppkok, nå skal grøten være ferdig, men det kan være den er for tykk eller for tynn. Er grøten for tynn, lar du den koke over svak varme mens du rører innimellom til grøten er passe tykk, er grøten for tykk, sper du med mere melk og lar grøten få et oppkok. Selv om det tar lengere tid koker jeg alltd risgrøt på denne måten og får en nydelig grøt med passelig konsistens, men det beste er at jeg slipper å stå og røre hele tiden og så kan jeg jo gjøre andre ting mens grøten koker. Men selvfølgelig kan du følge bruksanvisningen på pakken og få en ferdig grøt mye raskere.



2 kommentarer:

  1. Namm, dette så utrolig godt ut også er ikke oppskriften så vanskelig heller!! Tror nok jeg lager dette i den kommende uken, tusen hjertelig!

    SvarSlett
  2. Så hyggelig at du bruker bloggen min Kristina. Risgrøt er god, rimelig og lettlaget mat så dette greier du fint. Lykke til. Hilsen Synne

    SvarSlett