onsdag 24. juli 2013

Blåskjell som på La Terraza Gourmet Alicante


Det er ikke lett å gjenskape et nydelig måltid man har spist ute på restaurant selv om man får oppskriften, men man kan alltids prøve. Blåskjellene vi spiste på La Terraza Gourmet i Alicante var noe av det beste jeg har spist, så her er min versjon av oppskriften. Helt likt ble det ikke, men nydelige blåskjell ble det, og heretter blir det nok denne oppskriften vi kommer til å bruke her hos oss når vi koker blåskjell. Når jeg serverer kun blåskjell  beregner jeg 1 kg. blåskjell til to personer.

Du trenger:

1 kg blåskjell
Ca. 250 - 300 gr smør
2 finhakkede sjalottløk
1 dl hvitvin
Ca.1 dl finklippet persille
Ca. 1/2 dl finklippet gressløk


Vask og skrubb blåskjellene godt og se om alle skjell lukker seg. Er det noen skjell som  ser tvilsomme ut, så kast de.
La smøret smelte i gryten som blåskjellene skal koke i og la den finhakkede sjalottløken få surrre i smøret et par minutter. Pass på at smøret ikke blir brunt. Tøm over hvitvin, klippet persille og gressløk, rør rundt og øk varmen før du legger i blåskjellene. Legg på et lokk og la blåskjellene få dampe i 5 - 7 minutter.
Øs opp skjellene, men ta vare på kraften som kan fryses hvis du ikke skal bruke den med det samme. Blåskjellkraft blir den herligste suppe du kan tenke deg. Det kommer en oppskrift på blåskjellsuppe med safran på bloggen min en av dagene.


Som tilbehør kan du servere godt brød eller pomes frites, det er ganske vanlig i Frankrike. En god kryddermajones eller en annen god dip/saus smaker også godt til blåskjell eller ailioli.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar