onsdag 24. april 2013

Kjøttkaker og grønn ertestuing



Når det gjelder kjøttkaker har nok de fleste av oss en egen "innebygget" oppskrift, og begrepet "Mors kjøttkaker" kjenner de fleste og er et begrep man ikke skal rokke så veldig mye med. Jeg tar sjansen, det er ganske mange som synes kjøttkaker er god mat, men kvier seg til å gå i gang med arbeidet. Noe stort arbeid er det egentlig ikke, men det må planlegges litt, særlig hvis man skal lage ertestuingen selv, og etter middagen i går var det stor enighet her hos oss om at hjemmelaget ertestuing er det beste. Som tilbehør til kjøttkaker er det mange ting som smaker godt, foruten erterstuing er kålstuing mye brukt, grønnsaker som gulrøtter, blomkål eller broccoli er også mye brukt og så tyttebærsyltetøy og gode poteter da.
Når du først lager kjøttkaker så lag dobbelt porsjon, det er samme arbeidet og kjøttkakene kan oppevares i hvertfall et par dager i kjøleskapet og er kjempefine å putte i fryseren  både med og uten saus. Til kjøttkaker kan du bruke vanlig kjøttdeig, familiedeig, karbonadedeig eller en blanding, selv foretrekker jeg karbonadedeig eller en blanding av kjøttdeig og karbonadedeig.
Mange bruker en smakstilsetning som muskat, allehånde, ingefær eller litt paprika, selv foretrekker jeg litt muskat, hvis jeg skal bruke en smakstilsetning.


DU TRENGER TIL FIRE PERSONER:  
                            
500 gr kjøttdeig/karbonadedeig
1 ts salt
1 egg
1/4 finhakket løk
Pepper
2 1/2 ss potetmel
1 1/2 - 2 dl melk eller vann

Bruk en kjøkkenmaskin eller en god arbeidsbolle og et godt røreredskap, eller bruk rene hender.
Ha kjøttdeigen i arbeidsbollen og tilsett egget og potetmelet, rør godt mens du sper med litt av melken. tilsett salt, pepper, finhakket løk og spe med resten av melken. Disse kjøttkakene blir fast, men litt grove, vil du ha seige kjøttkaker skal du arbeide kjøttdeigen godt med saltet aller først før du har i de andre ingrediensene. Bruk en skje dyppet i vann og lag runde, jevne kjøttkaker som stekes i smør på stekepannen. Bruk middels varme slik at kjøttkakene ikke blir for hardt stekt.


Og mens kjøttkakene ligger på stekepannen lager du den brune sausen.

DU TRENGER:

5 dl kraft eller vann/buljongterning
1 løk
2 ss hvetemel utrørt i litt av vannet (du kan også bruke maizenna)
Salt - pepper
Litt god sennep
1 ss soyasaus
Sukkerkulør for å få brunfarge

Kok opp kraften, det kan være kraft av kylling, grønnsaker eller kjøttkraft. Tilsett hvetemel, løk, og de andre ingrediensene og la sausen få et oppkok mens du rører slik at sausen ikke klumper seg. Tilsett sukkerkulør, en dråpe i gangen til du har den brunfargen du vil ha på sausen. La sausen stå og småkoke og legg i kjøttkakene etter hvert som de er ferdig stekt.


                 GRØNN ERTERSTUING:                   

Ca. 3 dl grønne erter
1- 1 1/2  ss smør
1 1/2 ss hvetemel
Ca. 1 dl melk
Salt - pepper
En klype sukker

Ertene må legges i vann kvelden før de skal kokes. Bruk rikelig med vann til bløtleggingen.
Tøm av bløtevannet, tilsett rent vann (rikelig) og kok ertene i 1 - 1 1/2 time.
Rør sammen smør og mel og spe med melken til en tykk saus, rør godt, tøm kokevannet av ertene, og rør ertene inn i sausen. Smak til med salt, pepper og sukker. La ertestuingen småkoke minst 10 minutter.



13 kommentarer:

  1. Bra oppskrift!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til http://vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

    SvarSlett
  2. Supert, ja dette er virkelig mors kjøttkaker, de er kjempegode

    SvarSlett
  3. Tusen takk for oppskriften. Ser godt ut :)

    Fra
    -Jessica

    SvarSlett
  4. Krydder: Tilsett en klype ingefær (pulver) og en halv ts pulverkaffe også. (i kjøttfarsen). Ja, jeg skrev kaffe! Og gjerne litt Gastromat, men da mindre salt. Nam, nam.

    SvarSlett
  5. Ja kaffe har jeg faktisk hørt at noen har bruktfør, god ide, det må jeg prøve en gang, men Gastromat står jeg over tror jeg, det blir en for kunstig smak for meg og jeg vet heller ikke helt hva det inneholder. Koselig at du leser bloggen min og kommenterer, kjekt med nye ideer.
    Hilsen Synne

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. chilli og kvitløk!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja til chili og hvitløk, men da er det ikke vanlige kjøttkaker lengre, kjøttkaker er tradisjonsmat,jeg synes det er viktig å holde litt på våre egne tradisjoner og føre de videre.

      Slett
  8. Bruker man muskat, allahånde, heller hvetemel og evt også malte kokte poteter bli de enda bedre og helt fantastiske. Jeg synes de to krydderne er et must

    SvarSlett
  9. ja og jeg tilfører også i tillegg til allahånde og muskat at sausen må lages på gamlemåten og med masse pølsesennep i. Hjemmelaget kålstuing og med tyttebærstuing er også et must..nam nam

    SvarSlett
  10. Hvetemel i kjøttkakene går helt fint, de blir litt løsere da, og jeg er enig i at sausen blir aller best når man lager den på gamlemåten med smør og mel, nå prøver jeg å spare litt på smør og sukker i matlagingen. Kålstuing elsker jeg, og av og til har vi både kål-og erterstuing til kjøttkakene. Tyttebærstuing vet jeg ikk hva er, men tyttebærsyltetøy eller rørte tyttebær hører med til kjøttkakene. Min bestemor fortalte meg at i "gamle dager" brukte man kokte poteter for å drøye kjøttdeige slik at det ble flere kjøttkaker av lite kjøttdeig.
    Det er veldig kjekt med kommentarer til oppskriftene mine, det setter jeg pris på og det gir inspirasjon til å fortsette å legge ut oppskrifter, så tusen takk.

    SvarSlett
  11. Hei! Kan man bruke speltmel der det skal være hvetemel? Tåler ikke hvete..

    SvarSlett
  12. Det tror jeg,menjeg er ikke sikker , men jeg ville prøve om jeg var deg

    SvarSlett