torsdag 20. oktober 2011

Horn med grovt mel og cottage cheese


Kom til å tenke på at det var lenge siden jeg har bakt horn, så da var det veldig fristende å sette igang.
Måtte lete litt etter en oppskrift, da det i de oppskriftene jeg har er kun brukt fint mel, men jeg hadde tenkt å holde meg på den sunne og ernæringsmessige riktige siden så jeg fant frem til en oppskrift med sammalt mel og cottage cheese. Å bake med cottage cheese gir en luftig og saftig bakst, så disse hornene her ble også god å spise som de er og nydelige med ost eller annet pålegg.
Av denne porsjonen blir det 32 horn 

DU TRENGER:

                                             50 gr gjær                                             
4 - 5 dl vann
Ca 300 gr cottage cheese
1 ss honning (eller sukker)
1 toppet ss sesamfrø
1 ts salt
1 1/2 dl havregryn
5 dl sammalt hvete grov
9 dl hvetemel
Egg til pensling og sesamfrø til å strø over
                                                                                   

 Rør ut gjæren i lunket vann, tilsett sesamfrø, cottage cheese, honning, salt, havregryn og sammalt mel. Arbeid deigen godt slik at den blir glatt og smidig mens du blander i hvetemelet og arbeid deigen videre i 8 - 10 minutter.
Dekk bakebollen med plast og sett deigen til heving på et lunt sted i ca. 30 - 40 min.
Ta deigen på bakebordet som er strødd med mel, kna deigen lett og del den i fire like store deler. Hver del kjevles ut til en leiv som deles i åtte like store snipper, jeg brukte et pizzahjul. Rull hver snipp sammen fra den bredeste delen og la den spisse enden være under og form de til horn. Legg hornene på bakepapirkledd stekeplate til etterheving i ca. 20 min. Pensle med egg og strø med sesamfrø. Stek hornene ved 225 gr. i ca. 15 min. Avkjøles på rist. Kjempefine å fryse.

1 kommentar:

  1. Akkurat en slik oppskrift jeg lette etter:)
    Disse ble til herlig kveldsmat på lørdag her i huset og med stor suksess!
    Og enda fikk vi til overs til frysen som vi kan glede oss til en annen dag:)
    Takk for herlig oppskrift!

    SvarSlett