torsdag 13. oktober 2011

Blomkålgrateng med ost, creme fraiche og bacon


Mat i form er en lettvint måte å lage middag på, særlig grønnsaksretter, da får man et smakfullt og næringsrikt måltid, en fin måte å få barn til å spise grønnsaker på er det også.
Man kan godt bruke bare grønnsaker i denne retten, men jeg har puttet nedi litt skinke og sopp i tillegg til å ha bacon på toppen av den ferdige blomkålformen. Jeg steker mye sopp når jeg først er i gang og putter i frysen, så slipper jeg å steke sopp hver gang jeg trenger litt i en gryte eller form.

                                      DU TRENGER TIL CA.TRE PERSONER:

1 middels stort blomkålhode          
En bit skinke fra boks eller smårettskinke
Litt stekt sopp
Salt - pepper
Noen skjeer med creme fraice
eller rømme
Raspet ost
Noen baconskiver



 Kok blomkålen i lettsaltet vann til den er halvferdig ca. 3 minutter og skyll den i kaldt vann. La blomkålen renne godt av, del den opp i store buketter som legges  i en ildfast form. Dryss over skinke i terninger eller bruk en pakke smårettskinke, stekt sopp, ha på litt salt og pepper. legg over noen skjeer med creme fraiche eller rømme, og dekk med raspet ost.
Sett formen i stekeovnen på midterste rille og stek ved  225 gradet i ca. 10 -15  min.
Stek noen skiver bacon og legg de oppå den gratinerte blomkålformen.
Det smaker kjempegodt med en tomatsalat til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar