tirsdag 5. april 2011

Muffins med eple og havregryn


Disse muffinsene egner seg godt til nistemat på skituren, til matpakken på jobben eller til skolemat, de er uten sukker og med epler, svisker, havregryn og sammalt mel er de fiberrike og gir god metthetsfølelse, eple og svisker gir en fin søtsmak. Når jeg først har begynt å bake disse muffinsene, baker jeg nå vanligvis dobbelt porson og har noen i fryseren. Har du store muffinsformer er det kjempefint, da blir det et helt lite måltid.

DU TRENGER TIL CA. 12 MUFFINS:

200 gr. fint sammalt hvete
3 ts bakepulver
1 dl. havregryn
1 egg
125 gr. smeltet smør
1 dl yoghurt naturell
200 - 225 gr. grovt revet eple
ca. 1 1/2 dl. grovt hakkede svisker


 Ha alt det tørre i bakebollen og rør inn egg, smeltet smør, eple, yoghurt og svisker.
Rør godt slik at deigen blir jevn.
Sett muffinsformene på stekebrettet og fordel deigen i formene, har du muffinsbrett, så bruk det.


Settes midt i ovnen og stekes ved ca. 200 gr. i ca. 20 min.
Da jeg har gått over til silikonformer er det ikke noen sak å få muffinsene ut av formene og jeg slipper også det klisset med å smøre formene.
Jeg pleier ikke å ha noe pynt på disse muffinsene, i og med at de er uten sukker og er sunne og gode å spise som et måltid, men det er selvfølgelig en smakssak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar