fredag 21. september 2018

Havregrynskuler


Denne oppskriften fant jeg på FB-siden til Kinsarvik Naturkost, de så riktig så lekre og fristende ut, så jeg behøver sikkert ikke fortelle at det ble en skikkelig godbit til kaffen i dag. Oppskriften er glutenfri hvis du bruker glutenfrie havregryn, jeg hadde ikke glutenfrie i dag, så det ble en blanding av store og små vanlige havregryn. Jeg brukte sukrin og litt agavesirup i tillegg, men agavesirup kan sløyfes hvis du ikke har det i huset, og selvfølgelig kan du bruke vanlig sukker og/eller vanlig sirup hvis du foretrekker det. Noen vaniljedråper eller litt vaniljesukker er en god smakstilsetning hvis du liker vaniljesmaken.


DU TRENGER:

200 gr havregryn av valgfri type
50 gr sukrin 
3 ss kakao
150 gr mykt smør
1-2 dl kokosmasse til å rulle kulene i 


Bland sammen alt det tørre, og rør det sammen med det myke smøret, rør godt sammen. Lag små kuler som rulles i kokosmasse og settes på et fat eller et brett. Jeg satte røren i kjøleskapet noen minutter før jeg begynte å lage kuler, da ble det lettere å få faste pene kuler. Sett fatet  med de ferdige havregrynskulene i kjøleskapet slik at de får "feste seg" før du begynner å kose deg.


2 kommentarer: