mandag 20. april 2015

Focaccia av spelt


Det aller beste brødet til suppe eller salat er focaccia. I dag har jeg bakt focaccia av spelt da jeg vet at mange meg selv iberegnet sliter litt med hvetemel. Denne speltfocacciaen ble luftig og veldig god  slik som focaccia skal være, så det er ingen grunn til å ikke prøve ut denne her. Jeg har brukt en form som er 40 cm x 30 cm.

DU TRENGER:

800 gr siktet spelt
2 ts salt
4-5 dl lunkent vann
1/2 dl appelsinjuice
1 pose tørrgjær eller 50 gr ferskgjær
Vel 1 dl god olivenolje, litt i deigen, men best til topping
Grovt havsalt eller Maldonsalt
Tørket eller frisk rosmarin

Ha alle ingrediensene i bakebollen, bruker du ferskgjær så rør den ut i litt av det lunkne vannet. Bruker du kjøkkenmaskin lar du den gå på lav eller middels hastighet, og ikke for lenge. Tøm litt av oljen over deigen rett før den er eltet ferdig. Dekk deigen med plast og sett bakebollen på et lunt sted til den er hevet til dobbelt størrelse, det kan ta 1 - 1 1/2 time alt etter hvor varmt det er i rommet som deigen står i.


Kle langpannen med bakepapir, ta den ferdig hevede deigen ut på bakebordet med litt speltmel og klapp eller kjevle ut deigen slik at den passer i formen. Bruk fingrene til å klemme deigen ut i kantene og til å lage groper  jevnt over det hele. Fordel resten av oljen over gropene og strø på salt og rosmarin. Du kan tilsette oliven eller soltørkede tomater i deigen hvis du liker det, selv synes jeg focaccia er best uten for mange smaker, det kolliderer ofte med maten jeg skal servere focacciaen til.
Etterhev i ca 40 minutter og stek focaccia ved 200 - 220 grader i 20 - 25 minutter.
Avkjøles i formen som settes på en rist. Denne focacciaen er grei å fryse.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar