tirsdag 11. januar 2011

Stor Pizza


Jeg vet at mange synes det er fort gjort med Grandiosa, men tar du deg litt mere tid til en hjemmelaget pizza får du en helt annen matopplevelse. Du kan også lage dobbel porsjon og putte en i fryseren til en dag du har det ekstra travelt.

TIL STOR PIZZABUNN TRENGER DU:
 
25 gr. gjær 
2  dl. vann
1 ts. salt
 1-2 ss. nøytral olje
 ca. 300 gr. hvetemel

Rør ut gjæren i lunkent vann og olje. Rør inn melet til deigen blir passe fast og smidig. 
Dekk til deigen med plast eller et klede og sett den til heving på et lunt sted, la heve til dobbel størrelse.
Når deigen er ferdig hevet, kjevles den ut til en stor leiv eller to mindre. Legg deigen på stekeplate kledd med bakepapir.

 PIZZASAUS:

1 boks (ca.400 g.) hakkede tomater
1 stor hakket løk
2 fedd hvitløk
2 ss. tomatpurre
1-2 ts. oregano
1-2 ts. basilikum
Salt og pepper
1-2 ss. olje

Ha oljen i en kasserolle, surr løken og hvitløken til løken blir blank men ikke brun. Ha i tomatpure og la den få surre med 1-2 min.  spe med hakkede tomater, tilsett krydder og smak til med salt og pepper.
La sausen koke litt slik at den tykner.
Jeg bruker en stavmikser slik at sausen blir jevn, men det er ikke nødvendig, jeg lager også alltid dobbel porsjon, og putter halvparten i fryseren.


Smør sausen over pizzabunnen og legg på det fyllet du liker best. Jeg har brukt 1/2 kg. karbonadedeig som jeg har surret på stekepannen, en pakke Peppes kjøttboller, stekt sopp og litt hot chorizopølse,
toppet med en god ost og pizzakrydder. Stek pizzaen ved 225 gr. i ca. 15 minutter.En god salat og rømmesaus, smaker godt til pizza.

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar