lørdag 8. januar 2011

Bruschetta med avocado og spekeskinke


I Italia får man Bruschetta som en liten forrett mens man venter på middagen, den består av et stykke brød gjerne ristet og med noe oppå - det kan være veldig forskjellig, alt etter hva man har i huset.
I dag har jeg laget en bruschetta som kan serveres som en selvstendig rett til lunsj, som en forrett, eller når man har lyst på noe godt til kvelds.


Bruk et brød som du liker godt, gjerne brød med oliven eller landbrød, jeg liker best helt grovt brød,
og jeg har ristet det litt i brødristeren, men du kan også riste det i litt smør på stekepannen.


TIL 4 STORE BRUSCHETTA TRENGER DU:

8 skiver god moden spekeskinke
1 moden avocado
1 middels rødløk
2 tomater
1 stort fedd hvitløk
saft av en 1/2 citron
1/2 dl god olivenolje
salt og pepper
 

 Finhakk løk, avocado, hvitløk og tomat - plommetomater synes jeg er aller best til denne lille retten og jeg pleier å ta ut innmaten i tomatene. Ha alt i en bolle og smak til med citron, salt, pepper og olivenolje. Legg spekeskinke på skivene og dekk den raust med tomatblanding, så er det bare å  kose seg med et lettvint og utrolig velsmakende lite måltid.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar