lørdag 16. juni 2018

Potetsalat med rødløk og timian


En god klassisk potetsalat som jeg lager ofte, med lettrømme og litt majones. Potetsalaten passer like godt til grillmat eller spekemat, som på et koldtbord, og den er god til både pølser, fisk og kjøtt. Dette er en potetsalat som barna elsker da det ikke er så skarp løksmak av denne som det ofte er på potetsalat.


DU TRENGER TIL CA. 4 PERSONER:

500 - 600 gr kokefaste poteter
Ca. 3 dl lettrømme
2-3 ss majones
1/2 liten finhakket rødløk
Ca. 1-2 ss finhakket gressløk
1 ss finhakket timian
Salt - pepper

Skrubb potetene og kok de med skallet på med litt salt i kokevannet. Slå av vannet når de er ferdigkokt, og la de kjølne så mye at du kan skrelle de uten problem. Hakk løken og legg den i iskaldt vann i 15 - 20 minutter, ta løken opp av vannet og legg den på et kjøkkenpapir slik at den får renne av, dette gjør jeg for at det ikke skal bli så veldig skarp løksmak av potetsalaten. Del de skrelte avkjølte potetene i pene jevne biter, de kan godt være lune, da synes jeg potetsalaten blir best. Rør sammen lettrømme og majones, tilsett den avrente løken og urtene. Smak til med salt og pepper. Vend rømmeblandingen inn i potetbitene. Jeg bruker en skje og en slikkepott og vender forsiktig, da beholder jeg potetbitene hele uten at det blir for mye most sammen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar