tirsdag 13. november 2012

Skillingsboller


Jeg tabbet meg litt i dag når jeg skulle bake skillingsboller, trodde jeg hadde grovt sukker til å strø oppå bollene med, men den boksen var helt tomt, da ser man hvor viktig det er å finne frem alle ingrediensene man skal bruke før bakingen er i gang. Ja jeg hadde faktisk kommet godt i gang med bakingen før jeg oppdaget at sukkerboksen var tom. Men skillingsboller ble det og kjempegode er de med et lite strø av vanlig sukker.

DU TRENGER TIL CA. 16 - 18 BOLLER:

100 gr smør
5 dl melk
50 gr gjær
1 ts salt
1 ts kardemomme
1 dl sukker
1 egg
Ca. 750 gr hvetemel
Egg til pensling

Fyll:
Mykt smør
Sukker
Kanel

Smelt smøret og tøm i melken, kjenn med fingeren at det ikke er for varmt, det skal bare være lunkent. Tøm deigvæsken i bakebollen og rør ut gjæren i væsken. Tilsett sukker, salt, kardemomme og sammenpisket egg. Rør inn melet etter hvert til en passende deig. Arbeid godt sammen enten du bruker hendene eller kjøkkenmaskin.
Sett deigen til heving på et lunt sted dekket med plast. La deigen heve i ca 40 - 50 minutter.
Etter at deigen er ferdig hevet knar du den lett sammen på bakebordet, bruk litt mel. Kjevle deigen ut til et rektangel og smør på smør over hele flaten, men ikke helt ytterst på langsiden som vender fra deg. Strø på kanel og sukker og rull sammen. Begynn med den langsiden nærmest deg når du ruller sammen. Skjær i skiver ca. 2 cm. og legg de på bakepapirkledd stekeplate til etterheving.
Pensle med sammenpisket egg og strø med perlesukker (grovkornet sukker).
Stekes ved 220 grader i 8 - 10 minutter. Avkjøles på rist.


2 kommentarer: