onsdag 2. februar 2011

Stekt laks med soltørkede tomater og oliven


Vi er glad i laks og bruker det ofte, jeg tilbereder laksen på forskjellige måter og min erfaring er at laks passer sammen med det meste. Jeg kjøper ofte frosne laksestykker uten skinn og bein  det er veldig lettvint å tilberede og jeg har alltid slike laksestykker liggende i fryseren.

TIL 2 PERSONER TRENGER DU:
 
2 laksefileter uten skinn og bein
salt - pepper
en kvast timian (kan sløyfes)
olje/smør til steking
Tilbehør:
4 -5 soltørkede tomater
8 - 10 svarte oliven
litt rømme eller kesam
litt blandet salat
2 små poteter

Skrubb potetene godt, skjær i skiver ca. 1/2 cm. og legg de på stekepannen i litt smør/olje og stek de til de er nesten møre, ta de av stekepannen, legg de på et fat til senere.
Sett stekeovnen på 200 gr.  Strø salt og pepper på laksestykkene og stek de sammen med en kvast timian i stekepannen et par min. på hver side til de er pent brune. Legg laksestykkene over i en ildfast form og etterstek i stekeovn i ca. 10 min. Varm potetskivene på stekepannen rett før laksen er ferdig.
Legg de ferdige laksestykkene på en seng av salat, strø over hakkede soltørkede tomater, oliven og gjerne en klatt rømme/kesam og de stekte potetene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar