tirsdag 6. desember 2011

Julebrød


I går bakte jeg julebrød, det er liksom da julebaksten begynner her hos oss. Ikke det at jeg baker så
mye, det blir mindre og mindre for hvert år, men litt må vi ha og julebrød er obligatorisk.
Denne porsjonen ble det to brød av, og om jeg skal si det selv så ble de kjempegode.


DU TRENGER TIL TO BRØD:
                                                 
600 - 700 gr hvetemel
2 ts. malt kardemomme
1 1/2 dl sukker
150 gr godt smør
3 1/2 dl melk
50 gr gjær
1 egg
Ca. 150 gr rosiner

Ha 2/3 av melet i bakebollen sammen med kardemomme og sukker. La smøret ligge i romtemperatur slik at det blir mykt før du smuldrer smøret i melblandingen.
La melken bli så vidt lunken og rør ut gjæren i melken og pisk egget i blandingen, så rører du sammen melblanding og melkeblanding. Denne løse deigen settes til heving på et lunt sted, og skal heve til dobbelt størrelse. Når deigen er ferdig hevet rører du inn resten av melet sammen med rosinene.
Ta deigen ned på bakebordet og rull ut to brød. Deigen skal være ganske løs, men er den så løs at du ikke greier å bake ut brødet, knar du inn mere mel, men så lite som mulig. Legg brødemnene i form kledd med bakepapir, la de etterheve og stek de ved 175 grader i 35 - 40 min.

Avkjøles på rist, og ikke prøvesmak før de er helt avkjølt. Smaker nydelig med godt smør og brunost eller geitost. Kjempefine å fryse.
Jeg liker å "pynte" brød og kaker litt når jeg baker, vil du gjøre det samme, tar du av en liten klatt av deigen og triller tre lange  tynne "pølser" som du lager en flette av, og legger oppå brødet før det settes til heving, lag den så lang at du kan brette endene på fletten ned på kortsidene av brødet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar