onsdag 14. april 2021

God grøtblanding


 Jeg elsker frokostgrøten min og om jeg ikke er helt avhengig så er det ikke langt unna. Oftest lager jeg grøt av kun havregryn, men av og til lager jeg en grøtblanding som gir litt mere "tyggemotstand" og er litt annerledes i smak. I blandingen er det litt tørkede aprikoser, det kan du sløyfe, eller du kan bruke tranebær, du kan også bruke litt nøtter hvis du liker det, eller du kan tilsette litt kanel eller kardemomme.
 

GRØTBLANDING:

5 dl havregryn 

3 dl rugflak

1 dl solsikkefrø (eller mere hvis du vil)

1 dl gresskarkjerner

1 dl hele linfrø

Aprikoser eller tranebær etter smak
 

  • Bland alt godt sammen og hell grøtblandingen på et glass med lokk.

 


Selve grøten koker jeg av vann, salt og ca. 1 dl grøtblanding eller den mengde som er passelig for deg. Grøten toppes av bær eller eplesyltetøy uten sukker, men med masse kanel og ingefær.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar