tirsdag 11. desember 2018

Peppersild


I år har jeg laget en sildekrukke til kos i førjulstiden, i selve julen er det vanligvis så mye god mat allikevel og gjerne flere sildesorter så man rekker nesten ikke smake på alt. Til denne peppersilden har jeg brukt rose´pepper som jeg synes gir en god smak på silden, og du kan bruke vanlig spekesild eller kryddersild.


DU TRENGER TIL EN LITEN KRUKKE:

3 - 4 sildefileter
1 rødløk i tynne skiver
3 dl vann
2 1/2 dl sukker
1 1/2 dl eddik (7%)
1 ss hel sort pepper
1 ss rose´pepper
1 ss sennepsfrø


Kok opp sukker, vann og eddik, rør rundt slik at alt sukker blir oppløst og la blandingen bli helt avkjølt. Skjær silden i pene biter på skrå og legg sild og rødløkskiver lagvis i en krukke. Dryss pepper og sennepsfrø mellom lagene. Hell over sukker/eddik laken og la silden stå i kjøleskapet minst 1 døgn før den skal spises.


2 kommentarer:

  1. Har Delikate peppersild som en av mine sildefavoritter - og denne oppskriften er praktisk talt identisk.
    MEN jeg bruker 8 stk kryddersildfiléter. Ellers uendret.

    SvarSlett
  2. Jeg har nettopp hadd en telefonsamtale med Mills og de produserer ikke lengre Peppersild pga lite etterspørel av produktet. Dette var min favorittsild og jeg synes det er så synd at dette produktet ikke lenger er må markedet. Så da må en vel prøve å lage Peppersild selv.

    SvarSlett